Rawatan Osteoporosis semula jadi, Punca dan Gejala

Rawatan Osteoporosis semula jadi, Punca dan Gejala

Osteoporosis adalah penyakit tulang yang mengurangkan ketumpatan tulang. Biasanya disebabkan oleh penyakit ini, tulang menjadi lemah dan menyebabkan ke dalam keretakan yang kerap dalam tulang. Secara harfiah kita boleh mengatakan bahawa disebabkan oleh osteoporosis, tidak normal tulang kita menjadi berliang yang mampat seperti span.

Bone menerima kekuatan daripada komposisi protein, kalsium dan kolagen. Tulang yang terjejas oleh rehat osteoporosis walaupun ia mendapat tekanan sedikit. Apabila terdapat ketidakseimbangan antara penyerapan semula tulang lama dan pembentukan tulang baru, ia membawa kepada osteoporosis. Dalam keadaan ini ia mungkin boleh jadi bahawa badan boleh gagal dalam pembentukan tulang baru atau ia mungkin boleh dibuat bahawa tulang lama mungkin diserap semula atau ia adalah mungkin untuk mempunyai kedua-dua keadaan. Kalsium dan fosfat adalah dua mineral penting untuk pembentukan tulang baru. Jika pengambilan kalsium yang tidak mencukupi atau tubuh kita tidak dapat menyerap kalsium yang mencukupi daripada diet kita maka dalam ini kes tisu tulang dan pengeluaran tulang mengalami banyak. Tulang juga boleh menyebabkan menjadi lemah, tulang rapuh dan rapuh yang boleh mudah patah.

Dalam perjalanan awal penyakit ini tidak menyebabkan gejala. Pada peringkat kemudian, ia boleh menyebabkan sakit membosankan ke dalam otot atau tulang seperti sakit leher dan sakit pinggang. Kemudian dalam perjalanan pesakit mengalami osteoporosis merasakan sakit yang tajam yang boleh datang secara tiba-tiba. Sakit ini tidak merebak ke kawasan lain tetapi ia menjadi lebih teruk apabila berat badan diletakkan di kawasan itu. Kesakitan mungkin reda dalam satu minggu atau ia boleh berlama-lama lebih daripada tiga bulan.

Antara rawatan semula jadi untuk osteoporosis -

1. Senaman adalah sangat penting untuk mengurangkan masalah osteoporosis. Terutamanya senaman berat-bearing adalah penting untuk memperbaiki kesihatan tulang. Anda boleh melaksanakan berjoging, berjalan, menari, berlari dan juga latihan berat badan. Senaman ini meletakkan lebih berat pada tulang kemudian senaman lain seperti renang.

2. Pengambilan vitamin D adalah sangat berkesan dalam membina jisim tulang. Daripada pendedahan matahari yang kami terima vitamin D ia mensintesis dalam badan kita. Ia juga ditemui dalam makanan seperti ikan air masin, kuning telur, hati dan minuman yang diperkuatkan.

3. Vitamin K adalah sangat penting dalam meningkatkan kehilangan tulang. Ia didapati dalam sayur-sayuran berdaun seperti brokoli, kubis, salad, bayam dan Brussels.

4. Kalsium adalah sangat penting dalam membina jisim tulang. Kalsium terdapat dalam yogurt, sayur-sayuran hijau, dan produk soya, dalam biji bijan dan dalam banyak perkara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar